Problemy ze snem – przyczyny bezsenności i jak ją leczyć Poprzedni wpis Samookaleczenia się, jak... Następny wpis Jak rozmawiać z osobą...

Coraz większa liczba osób zmaga się z zaburzeniami prawidłowego snu. Powoduje to, że wielu lekarzy już dziś traktuje bezsenność jak kolejną chorobę cywilizacyjną. Określana jako insomnia, charakteryzuje się zaburzeniami rytmu snu. Mogą one mieć najróżniejsze przyczyny, a ich wspólnym mianownikiem są problemy z zasypianiem oraz wielokrotne budzenie się w nocy. W tym artykule omawiamy przyczyny bezsenności, jej objawy oraz możliwe konsekwencje. Radzimy także, jak poprawić jakość swojego nocnego wypoczynku oraz jakie leczenie można zastosować, gdy domowe sposoby na problemy ze snem nie pomagają.

Bezsenność – przyczyny i objawy

Podobnie jak wiele zaburzeń psychologicznych, również problemy z zasypaniem mogą mieć zróżnicowane przyczyny. Bardzo często, na jakość naszego snu negatywnie wpływają rzeczy na pozór błahe – np. późne jedzenie, brak ułożonego planu dnia czy dobowego rytmu, który wyznacza kolejność poszczególnych czynności (również snu). Szacuje się, że w Polsce problem ze snem może mieć nawet 50% osób dorosłych. Najczęstsze objawy bezsenności to m.in.:

  • utrudnione zasypianie,
  • wielokrotne budzenie się w nocy,
  • bóle i zawroty głowy,
  • nocne koszmary,
  • przewaga płytkiego snu, a nawet jego całkowity brak.

Jednak przyczyny bezsenności mogą być znacznie poważniejsze. Regularne budzenie się w nocy czy kłopoty z zasypianiem mogą wynikać z zaburzeń psychicznych, np. depresji, lub stanów lękowych. Mogą być również konsekwencją nadużywania substancji psychoaktywnych, takich jak alkohol lub narkotyki czy używek: kawy, czy palenia tytoniu. Jak nietrudno się domyślić takie zaburzenia będą wymagały już profesjonalnego leczenia pod okiem specjalisty.

Wysiłek fizyczny i inne choroby, a problemy ze snem

Jako przyczyny bezsenności często traktuje się również przewlekłe dolegliwości o podłożu kardiologicznym lub neurologicznym, m.in.:

  • choroby serca,
  • przebyte udary mózgu, zawały, wylewy,
  • nadczynność tarczycy,
  • choroby powodujące przewlekłe dolegliwości bólowe.

Intensywny wysiłek fizyczny bezpośrednio przed snem również może mieć negatywny wpływ na jakość naszego snu. Należy pamiętać, że w trakcie uprawiania sportu oraz bezpośrednio po treningu, organizm produkuje zwiększone ilości adrenaliny. Przyspieszone bicie serca oraz wzrost ciśnienia tętniczego krwi również nie pomagają zasnąć po mocnym treningu siłowym, bieganiu czy pływaniu. Warto natomiast uprawiać sport w ciągu dnia – regularna aktywność fizyczna bardzo poprawia jakość naszego snu, przeciwdziałając jego zaburzeniom.

Jak zadbać o prawidłową higienę snu?

Niestety, wiele przypadków bezsenności powodowanych jest nieodpowiednią higieną snu. Składa się na nią kilka elementów, takich jak m.in.:

  • dbałość o optymalną temperaturę w pomieszczeniu,
  • odpowiednia liczba godzin snu na dobę,
  • wietrzenie pomieszczenia przed pójściem spać,
  • unikanie jedzenia na minimum 2 godziny przed snem,
  • korzystanie z łóżka wyłącznie do wypoczynku, a nie np. do pracy,
  • niekorzystanie przed snem ze smartfona,
  • niestosowanie używek powodujących bezsenność,
  • unikanie dodatkowych drzemek w ciągu dnia oraz prób wysypiania się „na zapas”.

Te proste czynności, które każdy z nas może wprowadzić do swojego codziennego życia od zaraz, mogą rozwiązać problemy z zasypianiem, stanowiąc skuteczną receptę na bezsenność.

Udowodniony naukowo, szkodliwy wpływ niebieskiego światła na jakość naszego snu, można zminimalizować, odkładając odpowiednio wcześniej smartfon, tablet lub laptop, czy wyłączając telewizor. Jeśli to możliwe, najlepiej w ogóle nie zabierać do sypialni sprzętów elektronicznych, a tym bardziej narzędzi, które służą do pracy. Wszystko po to, aby to pomieszczenie kojarzyło nam się wyłącznie z wypoczynkiem. Dobrym rozwiązaniem z punktu widzenia odpowiedniej higieny snu jest również wypracowanie sobie odpowiedniego nawyku zasypiania, poprzez kładzenie się do łóżka oraz wstawanie z niego o regularnych porach.

Leczenie bezsenności

Jeśli jednak domowe sposoby nie działają, a problemy ze snem utrzymują się dłużej niż 3 tygodnie, należy zaklasyfikować bezsenność jako chorobę przewlekłą i jak najszybciej wdrożyć odpowiednie leczenie. Specjalista z pewnością będzie poszukiwał źródła problemu, dlatego podczas rozmowy nie należy pomijać czynników takich jak stres, niezdrowa dieta, korzystanie z elektroniki przed snem czy zaburzenia somatyczne.

Celem wyleczenia bezsenności specjalista może zapisać preparaty o działaniu nasennym, antydepresyjnym lub leki uspokajające. W razie konieczności osoba cierpiąca na problemy z zasypianiem może zostać skierowana na dodatkową terapię w poradni psychologicznej, w celu wyeliminowania podłoża choroby.

Powikłania i skutki problemów z zasypianiem

Z całą pewnością nie należy ignorować problemów ze snem, zwłaszcza mając na uwadze konsekwencje nieleczonej bezsenności. Brak poprawy higieny snu lub specjalistycznej terapii mogą skutkować np. wzrostem ciśnienia tętniczego, osłabieniem układu odpornościowego, problemami z koncentracją, a także zwiększonym ryzykiem wypadków skutkujących złamaniami kości, skręceniami stawów czy obrażeniami wielonarządowymi.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *